Σήμερα δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης και αξιοποίησης του όγκου της πληροφορίας μέσα απο τα κοινωνικά δίκτυα. Οι πηγές αυτές ενημερώνονται διαρκώς δημιουργώντας τα πιο επικαιροποιημένα δεδομένα που μπορεί να αναζητήσει κάποιος ερευνητής. Σήμερα η “ανάλυση συναισθήματος” η αλλιώς “εξόρυξη γνώμης”, είναι αντικείμενο ευρείας μελέτης και έρευνας επιβεβαιώνοντας την σημαντικότητα αυτών των δεδομένων.
Διάφοροι τομείς της κοινωνίας, της πολιτικής και της οικονομίας αντιλήφθηκαν πολύ γρήγορα ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτο τον ογκο πληροφορίας για να ικανοποιήσουν τους σκοπούς τους.
Σκοπός της ανάλυσης είναι να αναγνωρίζει αυτόματα μια γνώμη που εκφράζεται μέσω των αναρτήσεων ενός χρήστη σε ένα κοινωνικό δίκτυο η σε ενα forum για ένα θέμα ενδιαφέροντος και να ταξινομεί αυτή τη γνώμη ως θετική, αρνητική ή ουδέτερη.
Οι παραδοσιακές μορφές μέτρησης της τάσης της κοινής γνώμης θεωρούνται σήμερα παρωχημένες. Η χρήση συγκεκριμένων ερωτηματολογίων, οι δημοσκοπήσεις, οι έρευνες πόρτα-πόρτα ή σε δημόσιους χώρους, η χρήση στατιστικού δείγματος, οι γεωγραφικές εξαρτήσεις κ.λ.π. δεν επιτρέπουν στο κοινό να εκφράσει τις απόψεις του για κάποιο θέμα, στο σωστό χρόνο και με τον υποκειμενικό τρόπο που απαιτείται. Αντίθετα, μελέτες και έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε δεδομένα προερχόμενα από σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα δηλαδή το διαδίκτυο, τις κινητές συσκευές και τις εφαρμογές ιστολογιών, κοινωνικών δικτύων και άμεσων μηνυμάτων παρέχουν πιο ρεαλιστικές μετρήσεις και αποτελέσματα.
Οι χρήστες δεν αποχωρίζονται σχεδόν ποτέ στην καθημερινότητα τους τις έξυπνες κινητές συσκευές τους (smartphones, tablets). Συνεπώς, η γνώμη τους για κάθε θέμα καταγράφεται στο σωστό χρόνο, με αυθόρμητη γλώσσα, ελεύθερα, υποκειμενικά και το πιο σημαντικό είναι ότι αποτυπώνεται η πραγματική συναισθηματική κατάσταση του χρήστη.
Η Ανάλυση Συναισθήματος είναι το εργαλείο το οποίο χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να προσδιορίσει τις τάσεις για κάθε θέμα. Οι τομείς που μπορούν να εκμεταλλευτούν την Ανάλυση Συναισθήματος καλύπτουν όλο το φάσμα των πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων.
Η πολιτική είναι η πιο χαρακτηριστική κατηγορία εφαρμογής και χρήσης τεχνικών ανάλυσης συναισθήματος. Στην πολιτική προβλέποντας το αποτέλεσμα μίας εκλογικής αναμέτρησης μέσω των κοινωνικών δικτύων, είναι δυνατόν να μειωθούν σημαντικά τα έξοδα και η ανθρωποπροσπάθεια από τις καμπάνιες προώθησης.
Οι πολιτικοί και τα επιτελεία τους, που θα καταφέρουν να αντιληφθούν εγκαίρως και ορθά τις τάσεις και τις ανάγκες του εκλογικού σώματος, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εξασφαλίσουν την εκλογή τους. Ειδικά όταν το εκλογικό σώμα αποφασίζει, λαμβάνοντας υπόψη τοπικά χαρακτηριστικά και ανάγκες που δεν είναι άμεσα αντιληπτά από την κεντρική πολιτική σκηνή. Οι παραδοσιακοί τρόποι καταγραφής της κοινής γνώμης, όταν χρησιμοποιούνται, έχουν να αντιμετωπίσουν συνήθως ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο, περιορισμένους προϋπολογισμούς και αποτελέσματα αμφιβόλου ακρίβειας – κυρίως λόγω του περιορισμένου δείγματος, αλλά και άλλων παραγόντων. Με την χρήση όμως της αυθόρμητης και ειλικρινούς πληροφορίας που καταγράφεται καθημερινά στα κοινωνικά δίκτυα για κάθε πιθανό θέμα, είναι εύκολο ο πολιτικός να προσεγγίσει αποτελεσματικότερα το εκλογικό του κοινό θέτοντας κριτήρια της επιλογής του (γεωγραφικά, οικονομικά, πολιτιστικά, δημογραφικά) και να το «κερδίσει» στοχεύοντας με ακρίβεια στα θέματα που το απασχολούν.
Η χρηση του Sentiment Analysis σε τοπικό επιπεδο
Η ανάλυση συναισθήματος έχει εφαρμογή σε τομείς και μπορεί να αποκαλύψει τάσεις που ίσως πριν από λίγο καιρό δεν μπορούσαμε να φανταστούμε. Στο διεθνές σκηνικό, ολοένα αυξανόμενος αριθμός πόλεων συναγωνίζεται με άλλες για να προσελκύσει επενδυτές, ξένες εταιρείες, τουρίστες, νέους, εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και νέους κατοίκους. Το branding της πόλης μπορεί να θεωρηθεί ως σημείο εκκίνησης για την ανάπτυξη αποτελεσματικών πολιτικών εμπορίας πόλεων. Τα Εργαλεία ανάλυσης συναισθήματος μπορούν να δώσουν σημαντικές πληροφορίες για την αποτελεσματικότητα των τοπικών πολιτικών μάρκετινγκ που εκτελεί.
Στο epixeireinallios.gr έχουμε αναπτύξει την δική μας μέθοδο Sentiment analysis, που μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε σύμφωνα με τις δικές σας ανάγκες. Μαθαίνουμε για την απήχηση που έχει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία της επιχείρησης κατι που βοηθάει στην καλύτερη και αποδοτικότερη χάραξη στρατηγικής του marketing.
Παρακάτω δίνεται ένα μικρό παράδειγμα Sentiment Analysis από τον Χρήστο Κωστούρο (SEO Manager & Harvard Data Scientist), ο οποίος είναι μέλος της ομάδας ανάλυσης κατά του Web Spam της ίδιας της Google καθώς και Google Quality Rater δηλαδή «Βαθμολογητής των ιστοσελίδων με βάση τα κριτήρια της Google» για την Ελλάδα.
Sentiment Analysis Στο Twitter: Αλέξης Τσίπρας
https://www.christoskostouros.gr/data-analysis/sentiment-analysis-sto-twitter-alexis-tsipras/