Υπάρχει ένα παλιό γνωμικό που λέει, ότι: «το φθηνό είναι τελικά και το πιο ακριβό».
Πως αυτό όμως αποδίδεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο;
Ας εξετάσουμε τον παρακάτω διάλογο δυο πελατών για να μπούμε στο κλίμα και παρακάτω θα δουμε αναλυτικά κάποιους παράγοντες, που επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά την κατασκευή ενός eshop, κατ’ επέκταση το κόστος κατασκευής και αργοτερα την απόδοση των online αγορών (conversion rate).
Πελάτης Α: Ναι γειά σας! Ενδιαφέρομαι να φτιαξω ένα eshop παρακαλω.. Τι τιμές έχετε;; (κλασική ερώτηση)
Εταιρεία κατασκευής eshop: Ξεκινάμε από 10.000€ ευρώ και πάνω, αλλα μπορείτε να φτιάξετε κάτι οικονομικό ξεκινώντας με 2000€ ευρώ, σε έτοιμη πλατφόρμα με την δική μας υποστήριξη. Επειδή όμως, δεν δίνουμε προσφορά στο τηλεφωνο, αν δεν δουμε τις ανάγκες σας, καλο θα ηταν να έρθετε να τα πούμε από κοντά, για να δείτε και ολο το φάσμα των υπηρεσιών που προσφέρουμε.
Πελάτης Α: Μα τι λέτε! έχω βρει με 500€ και 800€ ευρώ, είστε πολύ ακριβοί (πονηρός επαγγελματίας που έπιασε την καλή και θέλει να το παιξει γάτα!).
Εταιρεία κατασκευής eshop: Σας καταλαβαίνω! Προφανώς επιθυμείτε ένα φτηνό eshop και όχι ένα καλό! Αλλα επειδή ημαστε οι καλύτεροι και θέλουμε να εχουμε ευχαριστημένους πελάτες, την δουλειά μας την κοστολογούμε ακριβά. Αν θέλετε την συμβουλή μας, καλύτερα να το φτιάξετε μόνος σας ένα eshop, με την βοήθεια κάποιου που ξέρει, ίσως σε μια έτοιμη πλατφόρμα κατάλληλη για εσάς. Ξέρουμε ότι έχετε μεγάλη ανάγκη να βγείτε στην αγορά, αλλα εμάς μας ενδιαφέρει η ποιότητα και όχι να σας πάρουμε τα χρήματα. Προφανώς σας ενδιαφέρει μονο το οικονομικό και τα χρήματα που έχετε να διαθέσετε είναι περιορισμένα . Όταν αποφασίσετε να πάρετε Mercedes εμείς εδώ ήμαστε. Καλή σας μέρα! θα χαρούμε να σας ξανα ακούσουμε!
Πελάτης Β: Καλη σας μέρα! Ενδιαφέρομαι για ένα eshop. Εχω ήδη ένα Online *** αλλά δεν μου αποδίδει τα μέγιστα. Θελω να δω, τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε και να μου κάνετε μια προσφορά.
Εταιρεία κατασκευής eshop: Ναι κύριε ευχαρίστως, θα χαρούμε να τα πουμε από κοντά στα γραφεία της εταιρείας μας ή με online meeting, εφόσον το επιθυμείτε. Φαντάζομαι έχετε δει δουλειές μας στο διαδίκτυο. Έχουμε κάνει και παρόμοια eshop σαν το δικό σας, στο google search θα τα δείτε στην πρώτη σελίδα, όπως όλων των πελατών μας. Ρίξτε μια ματιά αν δεν το έχετε ήδη κάνει, μας ενδιαφέρει η άποψη σας. Να ξέρετε πάντως ότι δεν ημαστε φτηνοί.
Πελάτης Β: Ναι, έχω δει μερικα δικά σας eshop και μάλιστα έμεινα ενθουσιασμένος από την ταχύτητα που φόρτωναν οι σελίδες σε σχέση με τη δική μου. Επίσης είχαν και πολύ καλη σχεδίαση για κινητό, ειναι κατι που με ενδιαφέρει επισης πολύ. Θελω οι πελάτες μου, να μπαίνουν από το κινητο τους και να παραγγέλνουν εύκολα και γρήγορα. Ξέρετε πόσο επικίνδυνο είναι να οδηγείς και να θες να ψάξεις κατι στο internet επειδή είναι επείγον. Μου αρέσει το Voice Search της Google το χρησιμοποιώ συνέχεια. Μου έκανε εντύπωση που τα αποτελέσματα στην αναζήτηση προϊόντων στα δικά σας eshop, έβγαιναν πολύ γρήγορα ακόμα και όταν έγραφα κατι με greeklish! Μου άρεσε επίσης και το Voice Search που έχετε, πολύ εξελιγμένο μπράβο σας! Βασικά ενθουσιάστηκα από αυτό που είδα και γι’ αυτό σας πήρα και τηλέφωνο.
Εταιρεία κατασκευής eshop: Ναι, ο μηχανισμός αναζήτησης που εχουμε αναπτύξει, μπορεί να φέρνει τα αποτελέσματα ακομα και με greeklish. Επίσης στην δικές μας σελίδες, μπορείτε να κάνετε αναζήτηση με Voice Search, γρήγορα από το κινητο σας χωρίς πρόβλημα, όπως και στο Google search. Μπορείτε να παραγγείλετε με τρία απλά βήματα. Εξάλλου, όπως σας είπα στην αρχή, αυτά είναι που ανεβάζουν και την τιμή στα δικά μας eshop και που κάνουν και την διαφορά. Οι πελάτες, μας προτιμούν, για τις διαφορετικές και σύγχρονες λειτουργίες που προσφέρουμε, μαζί βέβαια με την άριστη υποστήριξη. Οι σελίδες μας είναι ταχύτατες, με άριστη βαθμολογία στο PageSpeed Insights της Google.
Πελάτης κατηγορίας Β: Στην δική μου σελίδα, εχω αρκετά προβλήματα που δεν μπορούσα να τα διορθώσω, γιατι οι προγραμματιστές με πήγαιναν από τον Άννα στον Καϊάφα, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Με εσάς, πιστεύω ότι θα κάνω μια σωστή σχεδίαση από την αρχή, ανεξάρτητα με το κόστος. Αυτό που με ενδιαφέρει τώρα, μετα από όλα όσα εχω δει και τα χρήματα που εχω χαλάσει, είναι να γίνει σωστή δουλειά και να δω τις πωλήσεις μου να αυξάνονται. Το οικονομικό είναι σίγουρα κατι που με απασχολεί, αλλα πιστεύω ότι θα βρούμε μια λύση. Εξάλλου, το eshop που έχω, μου εχει κοστίσει αρκετα μέχρι τωρα, με τις συνεχόμενες αλλαγες που κάνω, χωρις όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα. Επισης η σωστή και άμεση υποστήριξη είναι κατι που ενδιαφέρει, γιατι τους παλιούς συνεργάτες έψαχνα να τους βρω, ενώ πλήρωνα κανονικά.
Εταιρεία κατασκευής eshop: Πιστέψτε με, ότι όλα αυτά που έχετε διαπιστώσει και καταλάβει, δύσκολα τα καταλαβαινει κάποιος, αμα δεν εχει ψάξει και δεν εχει πάθει για να δει τι ακριβώς γίνεται. Δυστυχώς οι περισσότεροι πελάτες έρχονται σε μάς, μετα απο κακές συνεργασίες που είχαν. Το οικονομικό είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάνε. Δεν τους κακολογούμε, ολοι από εκει ξεκινάνε. Το θέμα είναι, τί θέλεις να κάνεις και που θές να το φτάσεις, που είναι και το ποιο σημαντικό. Άμα θες να τρέξεις με σκαραβαίο και να βγεις πρώτος στο eshop-dakar Rally του διαδικτύου, σίγουρα το μονο που θα καταφέρεις είναι να μείνεις πίσω! Όπως και να έχει όμως, η απόφαση είναι δική σας. Εμεις θα χαρούμε να σας δούμε από κοντά και να εξετάσουμε όλα τα θέματα που σας προβληματίζουν. Είμαστε σίγουροι, ότι θα βρούμε την πιο συμφέρουσα λύση, πάνω στις δικές σας ανάγκες.
Αυτοί είναι δυο διαφορετικοί διάλογοι από πελάτες, που βλέπουν και προσεγγίζουν την πραγματικότητα του e-commerce διαφορετικά.
Ο πρώτος, προφανώς νομίζει ότι με το να λέει στον κόσμο ότι έχει eshop, θα φτάσει να πουλάει όπως και οι ανταγωνιστές του. Επίσης εχει εξαπατήσει τον εαυτόν του, οτι θα μπορέσει να πάρει μέρος της πίττας των πελατών, που αγοράζουν από το σπίτι και δεν γνωρίζουν το κατάστημα, απλα ψάχνουν για παρόμοια προιόντα μπαίνοντας στο μάτι των ανταγωνιστών του. Από ότι καταλαβαίνουμε, δεν έχει κάνει καμία ερευνά για Online πωλήσεις, ούτε έχει επισκεφτεί καποιο Agency για να το συμβουλευτεί και να δει πως πουλάει ένα eshop. Το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να φτιαξει ένα eshop γρήγορα και οικονομικά. Δυστυχώς αυτή η επιλογή στο τέλος θα του στοιχήσει ακριβά και δεν θα φέρει το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Ο δεύτερος πελάτης φαίνεται τι θέλει και που αποσκοπεί. Ο ίδιος μας κάνει γνωστό, ότι έχει απογοητευτεί από παλιές συνεργασίες και δεν είδε ποτέ το αποτελεσμα που του υποσχεθήκαν ή περίμενε να δει, δηλαδή να αρχίσει να πουλάει σε βαθμό που να τον ικανοποιεί. Εδώ βλέπουμε και το πρώτο pain(πρόβλημα που πονάει) του πελάτη, που ένα υπεύθυνο Agency θα κληθεί να απαλύνει (βλέπε – Value proposal Canvas). Η αποτυχία τον κάνει ποιο ανοιχτό σε συζητήσεις αλλα ταυτόχρονα και ποιο διστακτικό, να εμπιστευτεί μια καινούρια συνεργασία. Δεν τον ενδιαφέρει το οικονομικό σαν πρώτη σκέψη, αλλα να βρει κάποιον που θα του δώσει λύση στο πρόβλημά του, κατι που τα περισσότερα Agencies, λόγω ελλείψεις επαγγελματισμού δυσκολεύονται να το κάνουν. Προφανώς έχει κανει μια έρευνα για το e-commerce και εχει δει δουλειές του συγκεκριμένου Agency. Ερχεται με εμπιστοσύνη και πλέον αναμένει ένα διαφορετικό αποτέλεσμα, από αυτή την νεα συνεργασία, εφόσον προκύψει.
Ποια εινα όμως τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου Agency. Αυτό που τo ενδιαφέρει είναι να φτιαξει ένα λειτουργικό και γρήγορο eshop με σκοπό να βοηθήσει τους παλέτες του να πουλάνε. Το Value proposal της συγκεκριμένης εταιρείας είναι, η πολύ καλη λειτουργική σχεδίαση και κατασκευή γρήγορων eshop. Η γρήγορη εξυπηρέτηση και επίλυση των αιτημάτων των πελατών του, σε συνδυασμό με τον άψογο επαγγελματισμό. Είναι το Agency που θα σταθεί απέναντί στο πρόβλημα του πελάτη και θα το κάνει δικο του. Εξελίσσετε συνεχώς και δέχεται τις νέες προκλήσεις. Ξέρει που πατάει και δεν ακροβατεί. Δεν ειναι φτηνό, γιατι ξέρει, ότι η τεχνογνωσία και η καινοτομία που παρέχει στους πελάτες του κοστίζουν ακριβά. Σιγουρά μπορούμε να πουμε ότι προσδοκά σε λίγους και ικανοποιημένους πελάτες παρά σε πολλούς και δυσαρεστημένους. Ένα τέτοιο Agency, αν μή τι άλλο, μπορεί να εμπνέει εμπιστοσύνη και να κάνει την διαφορά στον ανταγωνισμό.
Το κενό γνώσης για το e-commerce λειτουργεί καταλυτικά
Εδώ εχει προκύψει ένα κενό γνώσης προς τους πελάτες, που οι επαγγελματίες των Web agencies αδυνατoύν να καλύψουν, γιατι προφανως δεν εμπεριέχεται στις αρμοδιότητές τους, ή τουλάχιστον ετσι νομίζουν. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, αν το κενό αυτό της γνώσης για το e-commerce μπορούσε να καλυφθεί, θα ωφελούσε όλα τα Agencies και θα αύξανε τον ποιοτικό ανταγωνισμό. Κανένα Web Agency, που σέβεται τον πελάτη και τον εαυτόν του, δεν θελει ανημέρωτους η λάθος ενημερωμένους πελάτες, αλλα ψαγμένους και διαβασμένους, να ξέρουν τι θέλουν και να μπορουν να καταλάβουν την δυναμική και τα προβλήματα που κρύβονται πίσω από το e-commerce.
Δεν είναι τυχαίο ότι στα μεγάλα Agencies, το μεγαλύτερο ποσοστό πελατών που έρχεται να συνάψει συνεργασία ή να ζητήσει βοήθεια, είναι πελάτες με προβληματικά eshop και internet marketing καμπάνιες, που εξίσου παίζουν μεγάλο ρόλο στις Online πωλήσεις. Πράγμα που θα εξετάσουμε παρακάτω και είναι ο επόμενος βραχνάς που απασχολεί πολλούς που εχουν eshop η υπηρεσίες που προωθούν μέσω του Internet.
Τωρα μπορεις να παρει μια βαθιά ανάσα και αφού κατανοήσεις αυτα που διάβασες μπορεις να προχωρήσεις παρακάτω (μην ξεχνάς ότι η επανάληψη είναι η μητέρα της μαθήσεως). Οπότε, αν τα εχεις ξανά διαβάσει η στα εχουν ξανα πει, για να εισαι εδώ και να τα διαβάζεις ακομα σημαίνει ότι τα εχεις ξεχάσει η δεν έδωσες σημασία όταν τα διάβαζες.
Μην περιμένεις ακόμα τα βήματα 1 έως … , αυτά θα έρθουν στην ανακεφαλαίωση.
Ο Κόσμος του Digital Marketing
Συνεχίζουμε λοιπόν με τις κακοτοπιές του e-commerce και ήρθε η ωρα να αναφερθούμε στο digital marketing. Το ξέρω ότι το θέμα σε πονάει, αλλα μην φοβάσαι, μείνε μαζι μας, γιατί αυτά που θα διαβάσεις θα σε ανακουφίσουν.
Ενας άλλος λόγος που δεν θα πουλήσεις από το eshop που έφτιαξες είναι ότι δεν έχεις βρει ακομα που θα στοχεύσεις την διαφήμισή σου. Αν δεν κάνεις γνώστη την παρουσία σου στην Google και σε άλλες μηχανές αναζήτησης, πολύ απλα, δεν θα σε βρει κανείς και οι πιθανότητες να πουλήσεις, θα είναι ελάχιστες.
Κλασικός τηλεφωνικός διάλογος επιχειρήσεις σε υποψήφιο πελάτη που του βαζει γκόλ την τελευταία στιγμή.
Digital Agency: Καλημέρα σας.. μήπως θα σας ενδιέφερε να κάνετε καποιο eshop και να αυξήσετε τις πωλήσεις σας. (O Υπεύθυνος του Αgency έχει κοιτάξει την σελιδα του πελάτη και ξέρει ότι δεν πουλάει, απλα αρχίζει και του κάνει γνωστό το προβλημα και στο τελος θα σκοράρει στα πέναλτι).
Πελάτης: Ξέρετε δεν ενδιαφέρομαι.. έχω eshop..
Digital Agency: Α! ναι, ξέρετε έψαχνα να το βρω και δεν το έβρισκα μηπως μπορείτε να μου πείτε πως λέγεται…
Πελάτης: Ναι είναι το ……..com.
Digital Agency: Ξέρετε δεν μου το βγαζει στην μηχανή αναζήτησης. Μήπως θα θέλατε να δουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε από κοντά με σκοπό να βελτιώσουμε την κατάταξή σας και τις Online πωλήσεις σας. Μπορούμε να κάνουμε ένα δωρεάν συμβουλευτικό ραντεβού μαζι στον χώρο σας. (Στην φάση αυτή ο πελάτης, εχει καταλάβει ότι εχει να κάνει με ένα σοβαρό Agency που του προσφέρει κατι δωρεάν. O πελάτης καταλαβαίνει το πρόβλημα που έχει και αλλάζει την κουβέντα δείχνοντας πιο θετικός).
Πελάτης: Ναι ξέρετε θα το ήθελα.. αν μπορείτε επικοινωνήστε μαζί μου από βδομάδα να κλείσουμε ένα ραντεβού και να μιλήσουμε πάλι.
Digital Agency: Πολύ ευχαρίστως θα χαρώ να τα πουμε πάλι από βδομάδα, καλη σας μέρα.
Κάπως ετσι τελειώνει και ο διάλογος με κεντρικό θέμα .. «εχεις πρόβλημα αλλα δεν το ξέρεις και εγω στο λέω με σκοπό να σε ξυπνήσω».
Για να δούμε λοιπόν την ανάλυση του προβλήματος θα αναφερθούμε σε ρεαλιστικό παράδειγμα eshop που εχει να κανει με το SEO και το Digital Marketing.
Ας θυμηθούμε τον πρώτο διάλογο των πελατών «Α» και «Β», ναι αυτών στην αρχή. Που πιστεύεις ότι τηλεφωνήσαμε μετα από καιρό; σε ποιον πελάτη τον Α ή τον Β;.
Ναι καλά μάντεψες, ο «Α» ήταν, αυτός με τα 500€ – 800€ ευρώ. Είναι ρεαλιστικό παράδειγμα που θα αναλύσουμε παρακάτω.
Ο κύριος ήθελε να πουλάει αθλητικά παπούτσια online. Στην προκείμενη περίπτωση κατάφερε να κάνει γνωστό το eshop του, μόνο μέσα από τα social media και μέσα από τους καταλόγους ιστοσελίδων σύγκρισης τιμών. Οι πωλήσεις δηλαδή που τράβαγε, προέχοντας κυρίως από αυτά τα δυο κανάλια. Με τον καιρό η google, τον ανέβασε σε ελάχιστα key words, που αντιστοιχούσαν κυρίως σε τοπικές αναζητήσεις όπως «Αθλητικά παπούτσια Nike Πάτρα». Στην πορεία, μετα από SEO Audit που έγινε και αξιολόγηση στο UX/UI της σελίδας του, διαπιστώθηκαν αρκετά προβλήματα. Στον κώδικα JavaScript, στην ταχύτητα, και στην μηχανή αναζήτησης του CMS (Open Card) και κυρίως η σελιδα του δεν ήταν SEO friendly.Κλασικό πρόβλημα που συναντάμε στα περισσότερα eshop. Ενώ, π.χ έχει μέσα «Nike μαύρα παπούτσια», δεν τα εμφανίζει στην αναζήτηση.

Βέβαια θα μας πεις.. Ναι! Αλλα θα μπορούσε να βρει τα “nike μαύρα” μέσα από το μενού, να πατήσει την μάρκα και το χρώμα από τα φίλτρα αναζητήσεις (που ουτε αυτά είναι σωστά σχεδιασμένα). Μα γιατι να βάλεις τον πελάτη σε αυτή την διαδικασία και να χάσει τον χρόνο του, αφού ξέρει τι ψάχνει να βρεί και τι θέλει να αγοράσει.

Ας συγκρίνουμε τώρα το search του eshop των 800€-1500€, με αυτή ενός eshop των μερικών χιλιάδων ευρώ.

Αρχίζουμε να γράφουμε «τσάντες μαύρες δερμάτινες» και χωρίς να έχουμε τελειώσει καλα καλα, μας εχει ήδη φέρει τα αποτελέσματα που θέλουμε σε λιγότερο από δευτερόλεπτο. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό αλλά δεν είναι το μόνο που θέλουμε να εχει ένα καλα δομημένο eshop.
Η συγκεκριμένη σελίδα της netstudio έχει απίστευτη *ταχύτητα και το UX σε κάνει να κολλάς και να κάνεις τις αγορές σου ξεκούραστα ακομα και απο το κινητό. Σου παρέχει επιπλέον φωνητική αναζήτηση που κάνει τις πωλήσεις παιχνίδι.
Ας συγκρίνουμε τις δυο σελίδες στην ταχύτητα για κινητό και σταθερό υπολογιστή με το https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.
Βλέπουμε ότι το πρώτο με τα παπούτσια, έχει ένα σκορ 16 για κινητά και 53 για σταθερό υπολογιστή, που δεν είναι τόσο καλό. Το δεύτερο εχει 45 για κινητά και 77 για σταθερό υπολογιστή, που είναι αρκετά καλό, αλλα με λιγο optimization στον κώδικα, θα μπορούσε να είναι ακόμα καλύτερο. Θα μπορούσε να φτάσει την ταχύτητα της παρακάτω σελίδας όπως φαίνεται στην εικόνα.

* ταχύτητα εννοούμε, τον χρόνο που χρειάζεται για να φορτωθεί μια σελίδα, ο οποίος επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.
Διαβάστε εδώ πως το Lighthouse βαθμολογεί την ταχύτητα των σελίδων https://web.dev/performance-scoring/
Γιατι η ταχύτητα είναι σημαντική για την Google;
Παίζει ρόλο στο γρήγορο Indexing της σελίδας και είναι ένας παράγοντα που επηρεάζει σίγουρα και το SEO και την κατάταξη σας στην Google. Οι αλγόριθμοι της Google δεν δαπανούν όλη την ημέρα για να κανουν index την σελίδα σας, αλλα αφιερώνουν συγκεκριμένο χρόνο. Μια αργή σελίδα πολύ απλά σημαίνει, αργό διάβασμα και αργή σελιδοποίηση των πληροφοριών.
Σημείωση: Αυτό δεν σημαίνει οτι επειδή έχετε ένα τέλειο Search στην σελίδα σας ή η σελίδα φορτώνει γρήγορα, θα πάνε σφαίρα και οι πωλήσεις σας στο διαδίκτυο. Είναι ένας παράγοντας όμως που επηρεάζει το UX και κατα επέκταση την ροή των πωλήσεων. Οι σελίδες με μεγαλύτερο χρόνο φόρτωσης, τείνουν να έχουν υψηλότερα ποσοστά εγκατάλειψης από τους επισκέπτες και χαμηλότερο μέσο χρόνο παραμονής στη σελίδα.
Τι άλλο θα μπορούσε να εχει ένα καλο eshop;
Παραπάνω αναφέραμε ότι η ταχύτητα (φόρτωμα σελίδας), παίζει ένα σημαντικό ρόλο στο SEO και στο
indexing. Παράλληλα επηρεάζει και το UX του χρήστη, κάνοντας τον να φύγει η
να κάτσει στην σελίδα μας.
Τι είναι αυτό όμως που πρέπει να έχει ενα καλο eshop από την ώρα που θα βγει στον αέρα;
Όπως στα φυσικά μαγαζιά μας ενδιαφέρει το interior και exterior design, προκειμένου να δελεάσουμε τον πελάτη να μπει μέσα, να χαζέψει και να ψωνίσει, έτσι και στα eshop μας ενδιαφέρει επίσης κατι που λέγεται UI (user interface) ή κατ’ αλλους μια ευρύτερη έννοια που ονομάζεται Web design.
Για αρκετά χρόνια οι πελάτες προσέγγιζαν ένα Web Agency, με σκοπό να τους φτιάξει κάτι που είχαν δει στο διαδίκτυο. Έδειχναν μια σελίδα ενός ανταγωνιστή, που τις περισσότερες φορές σχεδιαστικά δεν ήταν και ότι καλύτερο. Το UI λοιπόν είναι η σχεδίαση της σελίδας μας που επηρεάζει ταυτόχρονα και την χρηστικότητά της (usability). Είναι όπως όταν έχεις πάει σε ένα καλο εστιατόριο να φας και ενώ θέλεις να πληρώσεις με κάρτα, ξαφνικά σου λένε ότι το POS δεν λειτουργεί και είσαι αναγκασμένος να βρεις ATM για να βγάλεις λεφτά. Βέβαια στην προκυμμένη περίπτωση τους λές, «ας προσέχατε, οφείλατε να με ενημερώσετε πριν καθίσω» και σηκώνεσαι και φεύγεις. Αντίστοιχα κατι τέτοιο συμβαίνει και με τις κρυφές χρεώσεις σε ένα eshop που στο τέλος του check out η αρχική τιμή από 6€ ευρώ με τα έξοδα αποστολής γινεται 12€ ευρώ. Εκει ο υποψήφιος πελάτης έχει χάσει την ώρα του και το πιθανότερο είναι να μην ξανα επιστρέψει, εκτός αν φροντίσουμε να τον γυρίσουμε πίσω, με καποια μέθοδο προσέγγισης (remarketing, mail marketing κτλπ).
Όλα αυτα και αλλα πολλά έχουν να κάνουν με την κακή σχεδίαση της σελίδας και την λειτουργικότητά της.
Επισης από το UI της σελίδας αναδεικνύεται και ο επαγγελματισμός μιας επιχείρησης. Πρόχειρα κατασκευασμένα eshop, καθόλου φιλικά προς τον χρήστη, εγκαταλείπονται γρήγορα στην πάροδο του χρόνου.
Πως θα δούμε αν η σελίδα μας είναι user friendly και έχει προβλήματα στο UI. Ένα Online εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και να βάλουμε πραγματικούς χρήστες να τεστάρουν την σελιδα μας είναι το Userfeel.
Ποια σημεία θα κάνουν μια σελίδα να ξεχωρίσει, κάνοντας την αγορά παιχνίδι.
- Γρήγορο φόρτωμα σελίδων (λυτό και όμορφο design)
- Γρήγορη και σωστή εύρεση προϊόντων

- Γρήγορο και καθαρό checkout, το πολύ τριών βημάτων.
- Δώστε την δυνατότητα των χρηστών, που αγοράζουν κυρίως αναλώσιμα προϊόντα, να ξανα επαναλαμβάνουν την αγορά τους και να κερδίζουν χρόνο.

- Ανταγωνιστικές τιμές, χωρίς κρυφές χρεώσεις.
- Οι προσφορές στα προϊόντα πρέπει να φαίνονται.

- Όταν μπαίνει ο επισκέπτης στην σελίδα σας, να μπορεί να βρίσκει εύκολα αυτό που θελει.
- Φροντίστε να βγαίνουν μπροστά προϊόντα σύμφωνα με το ιστορικό αγορών και αναζητήσεων.
- Φτιάξτε ειδική έκδοση responsive, που να είναι φιλική σε επισκέψεις και αγορές από κινητές συσκευές.

Mπείτε στην ψυχολογία του επισκέπτη και ρωτήστε τον εαυτό σας, τι θα θέλατε από ένα eshop, για να κάνετε τις αγορές σας εύκολα και γρηγορά
Βαλτέ κοσμο να αγοράσει, πριν αρχίσετε την προώθηση του eshop και ρωτήστε τους τι προβλήματα συνάντησαν (δώστε σενάρια αγορών στον καθένα ξεχωριστά).
Σίγουρα υπάρχουν και άλλα πράγματα που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε, αλλα θα ήταν προτιμότερο να αναλυθούν σε έναν άλλο οδηγό που θα αφορούν μόνο την σχεδίαση UI.
Τι γινεται με την υποστήριξη (support);
Ωραια τα είπαμε με τη σχεδίαση αλλα ήρθε η ώρα της αλήθειας. Τι να το κάνεις το ακριβό αμάξι αμα δεν έχεις που να το πας για service. Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι που ξεκινούν να φτιάξουν ένα eshop, το μονο που κοιτάνε είναι η αρχική τιμή κατασκευής, χωρις να εχουν κάτσει να αναλύσουν το εξτρά κόστος που θα προκύψουν στην πορεία. Έτσι εκανε και ο φιλος μας, ο «Πελάτης Α» στην αρχη της επικοινωνίας.
Η υποστήριξη είναι ο μεγαλύτερος βράχνας των πελατών και των εταιρειών.
Εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε, ότι την ευθύνη στην κατασκευή του eshop, την έχει καθαρά το Web agency. Εφόσον ακούσει τί εχει να πει ο πελάτης, θα πρέπει να διώξει την «επιχειρηματική συννεφιά» από το μυαλό του, να αντικρούσει τις λάθος πρακτικές που ακολουθούν διάφορες εταιρίες, που το μόνο τους μέλημα είναι, πως να πάρουν την δουλεια και όχι πως θα φτιάξουν και θα υποστηρίξουν ενα eshop, προκειμένου ο πελάτης να βγει κερδισμένος.
Από την άλλη ο πελάτης θα πρέπει να δείξει εμπιστοσύνη στο agency και να μην προσπαθεί να το παιξει πονηρός εστιάζοντας μονο στο κόστος.
Στην συνέχεια θα πρέπει να γνωρίζει ότι η σωστή και συνεχής υποστήριξη είναι κάτι που κοστίζει. Κανένα σοβαρό Web Agency, που σέβεται τον πελάτη και τον εαυτό του, δεν θα αναλάβει κατι δωρεάν, γιατι ξέρει ότι αυτό δεν γίνεται. Κάποιοι βέβαια παρέχουν δωρεάν υποστήριξη κατά την περίοδο προσαρμογής για ένα χρονικό διάστημα.
Πριν ξεκινήσεις σκέψου!
❓ Ρώτησε να μάθεις πριν επιλέξεις να συνεργαστείς με κάποιο web agency για σωστές πρακτικές, τα λεγόμενα case study πελατών.
📞 Μπες στον κόπο να επικοινωνήσεις ο ίδιος με πελάτες, που έχουν συνεργαστεί με το συγκεκριμένο web agency που θέλεις να προσεγγίσεις.
✔️ Να συγκρίνεις γνώμες πελατών και να αποφασίσεις στο τέλος, τι θέλεις να κάνεις πριν κανεις οποιοδήποτε ραντεβου με εταιρείες.
ℹ️ Αν δεν είσαι γνώστης των πραγμάτων επισκέψου έναν σύμβουλο για e-commerce όπου θα μπορέσει να σε κατευθύνει, για να αποφύγεις τις κακοτοπιές.
☝️ Βάλε τον πήχη ψηλά, ξεκινώντας από τα top agencies πριν αρχίσεις να χαμηλώνεις. Έτσι θα εχεις εικονα της συνολικής αγοράς, θα ξέρεις που πατάς και ποιον θα πρεπει να εμπιστευτείς.
😬 Ο μπατζανάκης, ο ξάδερφος και ο φίλος είναι καλά παιδιά, αλλα όσο και να προσπαθούν να σε πείσουν δεν κάνουν για την δουλειά. Βάλε να κάνουν κανενα post στα social media, εκεί ίσως φανούν πιο χρήσιμοι.
⛔ To DIY ( Do it yourself ), δεν θα σε οδηγήσει σε σοβαρά αποτελέσματα.
📈 Καλο θα ήταν να κάνεις ένα οικονομικό και επαγγελματικό πλάνο, πριν ξεκινήσεις να κάνεις οτιδήποτε. (Business Model Canvas). Υπάρχουν εθελοντές manager που μπορουν να σε βοηθήσουν στο επιχειρηματικό σου ξεκίνημα δωρεάν. https://www.kemel.gr/ (50 ενεργά και πρώην ανώτατα διευθυντικά στελέχη, με 25 χρόνια εμπειρία ο καθένας και τουλάχιστον 10 χρόνια σε υψηλές θέσεις μεγάλων Ελληνικών και διεθνών εταιρειών).
Κάτι για το τέλος
Ξέρω ότι είναι δύσκολο να πειστείς, αλλα τελικά όλα αυτά στο τέλος, θα σε κάνουν να πληρώσεις ένα eshop πολύ ακριβά χωρις να το έχεις υποψιαστεί. Για να αποφύγεις κάτι τέτοιο, πρεπει να συμβουλευτείς κάποιο γραφείο που ειδικεύεται στο e-commerce και να κάνεις σωστή προεργασία και έρευνα αγοράς.
Δυστυχώς στον κόσμο του internet υπάρχουν πολλές παγίδες, και αρκετοί επαγγελματίες αισθάνονται ότι δεν μπορούν να κάνουν το επόμενο βήμα για να επιχειρήσουν διαδικτυακά.
Πέρα από την σωστή κατασκευή ενός eshop, μεγάλο ρόλο παίζει και η προώθηση που θα κάνεις προκειμένου να αρχίσεις να πουλάς. Το κόστος αυτό είναι κάτι που λογικά δεν το είχες υπολογίσει στην αρχή, όπως επίσης και η υποστήριξη και η εκπαίδευση που θα χρειαστείς στην αρχή ισως και αργότερα.
Μεγαλώνοντας η δικτυακή σου επιχείρηση, κάποια στιγμή θα χρειαστείς παραπάνω άτομα για να την υποστηρίξουν. Το eshop είναι ένα κανονικό μαγαζί, που έχει μια άλλη μορφή από την συνηθισμένη και το κόστος διαφέρει κατά περίπτωση.
Έχοντας αυτο στο μυαλό σου, βάλε σωστές βάσεις και εξέλιξε το eshop σύμφωνα με τις ανάγκες και τους στόχους σου. Αυτό θα σε βοηθήσει στην αρχη, να αποφύγεις περιττές δαπάνες και να εστιάσεις περισσότερο στην προώθηση και το brand awareness, αυξάνοντας γεωμετρικά τις πωλήσεις σου.
Στο τέλος κάθε κύκλου αγορών, ανατροφοδότησε το business plan και επένδυσε στην καινοτομία και σε νέες ιδέες, για να είσαι παντα μπροστα από τον ανταγωνισμό.
Συγνώμη αν σε κουράσαμε, αλλα τώρα που το τοπίο είναι ξεκάθαρο, πιστεύουμε ότι θα μπορέσεις να βγεις απο την επιχειρηματική εντροπία και να δεις το μέλλον θετικά, Επιχειρώντας Αλλιώς!
Γιάννης Ελευθεριάδης